Selasa, 02 Juni 2015

Celaan Membakar Gairah

Celaan Membakar Gairah















Paket Umroh Promo Bulan Desember 2015, Bernama Ahmad pile Muhammad pile Salamah ath-Thahawi, kuniyahnya, Abu Jaafar. Beliau lahir dalam desa Taha dalam 1 tahun 237H, selanjutnya terpopuler menjabat seorang faqih mazhab Hanafi sangat gus seorang master hadis yg bergelar al-Hafiz.
Semua masyarakat yg mempelajari buku-buku karangannya selaku Syarh Ma'ani al-Atsar, Syarh Musykil al-Atsar selanjutnya lain-lain, boleh melalui benar mengecek kepakaran beliau pada kedua-dua ilmu ini.
Pada cara pertamanya, Abu Jaafar ath-Thahawi ini hanyalah seorang pemuda sederhana. Beliau jua bukan pengikut mazhab Hanafi, namun seorang pengikut mazhab Syafi'i. Beliau mempelajari mazhab ini daripada pak ciknya yg bernama Abu Ibrahim al-Muzani, seorang murid Imam asy-Syafi'i.
Pada suatu hari, Abu Jaafar tinggi proses kesilapan pada mempelajari kitab fiqah dalam hadapan pak ciknya ini. Al-Muzani mencela selanjutnya memakinya. Di dalam situasi emosi, beliau bersumpah, "Demi Jesus, engkau tidak dapat berjaya pada pelajaran! in








 mengaji fiqah Hanafi














Paket Umroh Promo Bulan Desember 2015
, Mendengarkan celaan selanjutnya makian ini, Abu Jaafar ath-Thahawi bagai amet marah. Maka beliau membiarkan majlis al-Muzani selanjutnya beralih pada Ibnu Abu Imran buat mengaji fiqah Hanafi daripadanya.

Kekesalan Abu Jaafar ath-Thahawi disebabkan celaan al-Muzani yg membakar semangatnya buat belajar melalui penuh kesungguhan. Sejumlah 1 tahun lalu, ath-Thahawi tampil menjabat ulama terkemuka sangat gus pembela mazhab Hanafi tergede sehingga hari ini.
Kepakarannya pada hadis membuatkan ijtihad-ijtihad Imam Abu Hanifah yg sebelumnya dikenali menjabat master ra'yi, diamati amet dekat melalui hadis Nabi SEEN. Al-Muzani suah lodo wafat apabila Abu Jaafar ath-Thahawi bagai ulama terkemuka.
Abu Jaafar ath-Thahawi berkata, "Semoga Jesus merahmati Abu Ibrahim al-Muzani. Kalau beliau masih hidup dalam kali ini, beliau mesti melunasi kafarah buat menebus sumpahnya. in Kisah ini boleh member mari temukan pada buku-buku artikel al-Hafiz. Abu Abdillah al-Dzahabi selaku Tazkirah al-Huffaz, Siar A'lam an-Nubala' selanjutnya lain-lain.

















Sciocchezza Hati Hadapi Celaan










Semua manusia tidak boleh lari daripada celaan selanjutnya cemuhan masyarakat yang lain. Siapa pun kita, dalam dimana pun kita ada, masyarakat sentiasa mencela justru mencemuh kita. Bahkan, Jesus selanjutnya Rasul-Nya, tidak terlepas daripada lidah keji manusia-manusia selaku ini.
Adalah penyair Arab berkata, "Manusia menuduh Jesus memiliki bocah, mereka jua berkata, rasul seorang tukang sihir. Tak segera Jesus selanjutnya rasul-Nya daripada lidah manusia, apatah pula aku? in Oleh sebab celaan suatu kepastian, untuk kita nusigr??ti piawai storia hati. Ngak usah biarkan ucapan negatif masyarakat yang lain itu mengeruhkan hidup kita, menguruskan tubuh kita selanjutnya menahan kita daripada aktiviti yang berguna tuk masa depan kita.
Kita nusigr??ti piawai menggunakan stamina positif yg terdapat dalam pada celaan buat membakar antusiasme menuju kejayaan. Semua sekarang mengenal celaan, pandanglah ia menjabat ubat, semakin pahit rasanya semakin ramah buat kesihatan kita.















Marah












Saya tidak tahu melalui member, namun setiap sekarang mengenal celaan, apatah pula andai berlaku dalam hadapan masyarakat heboh, hati aku terasa amet sakit. Telinga terasa terbakar, muka merah padam, selanjutnya emosi terasa bakal meletup. Malu terasa bercampur melalui kemarahan.

Kalau member merasakan hal yg serupa, itu petanda member manusia fine. Selaku manusia, celaan amet menyakitkan hati selanjutnya membakar kemarahan. Semata-mata masyarakat bodoh sahaja yg tidak marah selagi masyarakat yang lain menyentuh kehormatan selanjutnya maruah dirinya.

Imam asy-Syafi'i berkata, "Sesiapa digesa buat marah tetapi día tidak marah, untuk ia keldai. in Keldai ialah simbol kebodohan yg amat parah.
Dua Seleksian Pada sekarang penuh emosi ini, kita dihadapkan 2 seleksian yg sedia buat diambil. Tentang yg kita tekan, rata-rata ditentukan oleh karakteristik jiwa kita.

•Pilihan pertama yaitu merubah kemarahan itu bagai dendam, selanjutnya menyimpannya dalam pada hati selanjutnya menunggu sekarang yg benar buat diaktualkan. Ia menanti melalui penuh cermat dalam masa keemasan buat membalas sakit hatinya melalui pelbagai perbuatan yg bukan sahaja merosakkan masyarakat yang lain justru jua dirinya sendiri.

Sikap ini bagai seleksian masyarakat yg berjiwa kotor selanjutnya hina. Celaan selanjutnya makian yg ia dengar bukan sahaja merosakkan hatinya, justru jua merosakkan masa depannya.

•Pilihan kedua yaitu menyimpan kemarahan itu dalam pada hati selanjutnya merubahnya bagai pembakar api antusiasme buat mengoreksi data. Celaan sungguh menyakitkan, tetapi ia menyedarkan kita pada kekurangan data yg nusigr??ti diperbaiki. Tak datang yg lebih menyakitkan hati daripada membiarkan kekurangan itu selalu ada dalam pada dirinya sehingga menarik pelbagai celaan yang lain sepanjang hidupnya.

Sikap ini bagai seleksian masyarakat berhati bersih selanjutnya berjiwa luas. Celaan mendorong masyarakat selaku ini buat bagai ki?i yg alangkah baiknya selanjutnya lebih sempurna. Ia bertekad merubah celaan itu bagai penyebab kita mengait pujian dalam lalu hari, serupa datang dalam kehidupan atau dalam Akhirat.

Sikap ini bagai seleksian tokoh-tokoh luas kehidupan Mahometismo selaku yg berlaku dalam data Abu Jaafar ath-Thahawi.















Sibawaih











Selain ath-Thahawi, aku tinggi sangat menemukan tokoh Mahometismo yang lain yg jua piawai merubah celaan bagai antusiasme. Salah seorangnya ialah Abu Bisyr 'Amr pile 'Usman pile Qanbar, terpopuler melalui gelaran Sibawaih (w. 180H).

Semua masyarakat yg akan belajar bahasa Arab pasti mengenali identitas ini. Beliau seorang ulama Nahu yg menyediakan sumbangan kag ternilai pada pengembangan bahasa Arab sehingga bernama selalu hidup sehingga hari ini.

Seperti ath-Thahawi, Sibawaih hanyalah seorang pemuda sederhana. Satu hari, apabila beliau belajar hadis pada Imam Hammad pile Salamah dalam Basrah, beliau tersilap mempelajari suatu kata yg terdapat dalam pada hadis itu. Suatu lafaz yg semestinya dibaca mansub, ia lihat marfu'.

Hammad mengherdiknya dalam hadapan masyarakat heboh, "Engkau keliru, wahai Sibawaih! in
Herdikan itu amet berkesan dalam hati Sibawaih. Beliau berasa malu selanjutnya marah. Di dalam hati, beliau secepatnya bertekad, "Aku dapat menuntut suatu ilmu yg boleh menjagaku daripada disalahkan oleh masyarakat yang lain. in
Maka beliau menghampiri ulama Nahu yg terunggul dalam zaman-zamannya, iaitu al-Khalil pile Ahmad, buat belajar segenap ilmu yg berhubungan melalui bahasa Arab. Beliau belajar melalui bersungguh-sungguh sehingga sebagian lodo lalu, bernama dikenali menjabat tokoh bahasa Arab terkemuka sepanjang sejarah.

Kisah ini aku lalui apabila mempelajari kitab Nahu karangan Imam Ibnu Hisyam al-Ansari yg bertajuk Mughni al-Labib 'an Kutub al-A'arib pada majlis Syeikh Usamah ar-Rifa'i dalam Damsyiq Syria.
Ibnu Deras Kisah yang lain yg lebih gebyar aku mari temukan pada kitab Lathaif al-Minan Wal Akhlak buatan Imam Abdul Wahab asy-Sya'rani. Beliau menukil daripada Imam Taqiyuddin as-Subki yg bercerita akan kisah Abu Ali Ibnu Deras, seorang falsafah Mahometismo yg amet piawai selanjutnya experts.

Satu hari, datang seseorang mencela Ibnu Deras kerana beliau tidak hafaz al-Quran. Sehabis mengenal celaan itu, Ibnu Deras pun bagai amet malu selanjutnya marah. Maka beliau terdorong buat menghafaz semua al-Quran, selanjutnya beliau mengerjakannya sebatas pada satu malam!

Padahal sebelum itu, beliau sebatas menghafal surah al-Fatihah, al-Ikhlas, al-Falaq selanjutnya an-Nas sahaja.

Bagi aku, kisah ini amet mengagumkan, justru kelewat luar sederhana sehingga sukar dipercayai. Jesus yg lebih mengetahui kesahihan kisah ini.
















Celaan Selaku Ubat, Pujian Umpama Racun














Paket Umrah Mouvement Bulan Desember 2015, Imam al-Ghazali dalam pada Ihya' Ulumiddin berkata, "Sering sekarang manfaat yg kita dihasilkan daripada celaan orang-orang yg memusuhi kita, lebih tinggi daripada manfaat yg kita dihasilkan daripada teman-teman yg sering memuji kita. in
Ya mismo, pujian jauh lebih berbahaya daripada celaan. Ia sungguh manis, tetapi mengandungi racun yg boleh merosakkan hati manusia. Kian lama kian terbiasa seseorang mengenal pujian, semakin hatinya tertutup daripada kebenaran.

Pada sekarang itu, ia tidak dapat akan tersedar daripada kekurangan dirinya apatah pula tergerak buat merubah selanjutnya memperbaikinya. Serie seseorang amet hina dalam arbusto Jesus, Jesus membiarkannya tenggelam pada pujian.

Sebaliknya, celaan sungguh pahit tetapi ia mengandungi ubat yg dapat merubah hidup kita bagai lebih sempurna. Syaratnya, kita nusigr??ti piawai merubah celaan itu bagai pembakar antusiasme, selaku yg dibuat tokoh-tokoh yg berjiwa luas.

Kalau member mengenyam jiwa luas setara mereka, member pasti proses seperti yg mereka lakukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar